"Klockan är strax efter tolv på natten till den tionde
januari och hon sitter i Volvon, på väg mot Knutby. Det råder en spöklik
stämning på vägarna, knappt en bil är ute, alla verkar vara hemma och sova. Hon
är liten och rädd men känner sig som en robot – programmerad att döda"
Detta kan man läsa på baksidan av boken Barnflickan i
Knutby av Thomas Sjöberg. På framsidan kan man se en kvinnas ögon, ett hus och
utdrag ur bibeln. Detta sammanfattar de tre element som är centrala i boken. En
kvinnas kamp mot sig själv och hennes driv till att göra vad hon tror är rätt.
Huset symboliserar det idylliska samhället, där ingen anade att något ont
skulle kunna hända. Och sen har vi utdraget ur bibeln, gud och tron är med i
alla handlingar och hos alla människor i boken. Natten till den 10 januari 2004
mördas den 23-åriga Alexandra Fossmo, samma natt skjuts grannen Daniel Linde,
men överlever.
Thomas Sjöberg försöker med hjälp av polisens
förundersökning, intervjuer, domstolsförhandlingar, bandupptagningar och
videorekonstruktioner att skapa en bild av hur sanningen kan se ut i
barnflickan Sara Svenssons ögon. Vad hände egentligen i byn Knutby natten till
den 10 januari 2004? De klassiska dramaturgiska delarna finns med i boken –
kärlek, svek och död samtidigt som författaren berättar historien genom
material från polisen. Du kan läsa boken utan att ha någon förkunskap till vad
som hände i Knutby så jag skulle vilja säga att boken är en verklighetstriller eller en roman. Själv väljer författaren att kalla den dramadokumentär. Stundvis
kan boken kännas lite ”för” faktamässig, med det ger också stöd till historien.
Sms, internetsidor och konversationer finns medskrivet direkt att läsa. Det
ligger gediget jobb bakom framställandet av denna bok, men sen finns det även
en annan sida – det som står i boken anser jag att vi har kunnat läsa i våra
svenska kvällstidningar. På baksidan av boken står det ” med hjälp av
undersökningsmaterial, egna intervjuer, opublicerade brevväxlingar och
sms-meddelanden, ger han en delvis annan bild av förloppet än den vi fått i
media” Den känslan har inte jag när jag stänger igen boken.
Det är en bra bok, ett plus är att man inte behöver känna
till historien utan du kan öppna boken och läsa den som en ”vanlig” bok. Ett
minus är all fakta, det blir lite för matigt stundvis. Men vänder man på det så är detta givetvis ett plus också, då det ger författaren tyngd i det som skrivs. Fast, vet vi verkligen att allt stämmer?

Hej Emelie! Jag hade önskat att du gick lite djupare i din analys och skrivit mer om dina tankar angående New Journalism. Din åsikt angående att det är fel att tjäna pengar på andra människors berättelser är intressant tycker jag. Tror du att det var Sjöbergs avsikt? Eller ville han bara att den sanna historien om Knutby skulle komma ut? Vad är en "verklighetsthriller"? Du skriver även att det ibland finns för mycket "fakta" i boken. Kanske är det det som gör den till journalistik litteratur snarare än fiktion? Jag förstår att det är en svår fråga, dock hade jag önskat att du lade fram dina åsikter lite tydligare!
SvaraRaderaBra, intresseväckande inledning och bra längd på stycket!
MVH
Tania
Hej Emelie!
SvaraRaderaHar själv inte läst boken, men jag tycker att ditt val är intressant. Knutby-händelserna är kända och det mediala pådraget var stort under lång tid.
Jag undrar om barnflickan själv, Sara Svensson fått komma till tals i boken? Detta önskar jag hade framgått av din recension eftersom jag tycker att det spelar stor roll för bokens trovärdighet och om det kan räknas som journalistik eller ej.
Jag är nyfiken på hur du ställer dig till fenomenet New Journalism och hur detta begrepp står i förhållande till din bok. Exempelvis: Är vilka berättartekniska grepp som helst tillåtna om de hjälper till att föra fram historien? Får en journalist "ta ställning" och föra fram teser i sitt berättande?
Tack för mycket intressant läsning!
/Sofia Nordström
Hej Emelie,
SvaraRaderaTack för en bra recension. Jag som inte har läst boken får inte bara ta del av din uppfattning om själva innehållet utan också vad som skrivits på baksidan samt omslaget. Det gillar jag att du tog upp. Du säger att du inte håller med om det som står på baksidan, om att man får se en annan sida av historien än den som media målat upp. Det är ju synd eftersom det är väl det som kan vara intressant när en sådan stor händelse som denna berättas på ett skönlitterärt sätt så vill man ju ha något nytt och spännande. Det är vad jag tycker iallafall, att få en annan sida berättad av samma händelse som media redan uppmärksammat.
Kamilla